Helene Ahlson

Kategorier
Läs mer

ÄTARDAG – VAD ÄR DET ENLIGT MIG?

september 12, 2017

Ordet ”ätardag” har hängt med länge, ett ganska vanligt ord i vår bransch. Inte minst för de som går på diet inför diverse fitnesstävlingar & plåtningar etc.

För många handlar det om en veckas planläggning om vad man ska inhandla & trycka (ordagrant) i sig just den dagen.
Man ställer klockan redan kl 04.00 på morgonen för att snabbt dra sin morgoncardio, som slutar vid den morgontidiga butiken, där man handlar allt ”gott sk-t” man kan komma över.
Det kan va allt från nybakat bröd, smör, ost, bakelser, godis, kakor, glass, pannkakor, pizza… listan kan göras lång, VÄLDIGT lång…
Sedan ägnas större delen av dagen, kvällen & halva natten att äta upp allt detta.

Syftet med en ”ätardag” är för många olika. Dels är det för att dra igång förbränningen i kroppen igen, risken är ju annars att den avstannar en del då man hela tiden går på ett kaloriunderskott på dieten. Dels är det för att rädda psyket, att få slappna av & njuta av allt man längtat efter under veckan/veckorna innan.

Jag däremot hänger inte riktigt på detta med att ha denna brutala ”ätardagen”, vare sig det gäller mig själv eller de som jag coachar. Jag kallar denna dag för ”fyllnadsdag” alt. ”fyllnadsmål” om det bara gäller ett av målen under denna dag.

Och varför gör jag det då?

Jo, för att jag inte ser syftet med att trycka i sig en massa ”junk” (om man inte är ruggigt svag för detta & absolut inte kan leva utan detta) bara ”för att”. Jag ser hellre att man fyller på med BRA mat, men MER. Som tex att dubbla sitt kolhydratintag under den här dagen mot en vanlig dietdag, men då av samma typ av mat som man äter annars under diet. Sen kanske man unnar sig ett av målen på dagen/kvällen till att slappna av helt & äta det man verkligen vill just där & då.

 

För mig brukar det till exempel bli tacos eller extra mycket thaimat (mongolisk bufé är super).
Ska man bygga kvalité så måste man ge kroppen virke av kvalité också, anser jag. Men alla fungerar vi olika. 🙂

När ska man ta dessa ”fyllnadsdagar eller mål” då?
Jag går på känslan, det kan man göra när man känner sin kropp väl & när man gått på ”diet” ett par gånger innan. Då har man oftast lärt sig kroppens signaler & låter sig inte luras av ens eget sug eller hjärnspökena som skriker efter sötsaker.

När kropp & knopp verkligen känns TOM & det nästan värker i kroppen. DÅ behöver du fylla upp & boosta den med ny energi.

En sådan känsla kan kännas så här:
Du hade kunnat ligga kvar i sängen hela dagen, kroppen säger bara nej, nej när du pallrar dig ut för en lugn morgonpromenad & hela dagen går sedan i slowmotion. För varje steg du tar så känns det som att någon drar dina ben bakåt med ett gummiband. Formen kan kännas tight & bra men TOM…skallen känns också tom. DÅ kan det vara dags att ändra planerna för dagen…
Istället för träning så blir det vila, ryggläge & påfyllnad i form av minst dubbla portioner gryn, potatis, ris, frukt & andra nyttiga kolhydrater + eventuellt något du suktat efter länge för att mätta det psykologiska begäret.
Dagen efter detta kommer du troligtvis vakna med en helt ny energi och kan därför ta ut dig mer och få bättre resultat av din träning. 🙂
Detta gäller ju framför allt de som går på någon form av extrem diet där målet oftast är att minska i kroppsfett/vikt och du då ligger på ett konstant kaloriunderskott. Om du inte hör till den här kategorin av människor så kommer du varken ha dessa behov av så tydliga påfyllnader eller ens behöva planera och känna att du måste ”förtjäna” dessa dagar/mål. Allt handlar i slutändan om att hitta en balans i ditt liv där sund kost, fysisk aktivitet och trevliga stunder med kanske något extra gott går ”hand-i-hand”. Lever du med ett sunt hälsotänk både vad gäller kost och aktiviteter i ditt liv så ska du ”ha råd” att slappna av och njuta lite extra någon gång ibland utan att det sätter för stora spår i dig (mentalt eller fysiskt).

Sedan behöver det inte vara godis, glass, läsk eller annat sött som är gjort på socker, kaloribomber som pizza, friterad och fet mat vara ”lika med” den mat som man per automatik måste välja då man vill ”unna” sig lite extra.
Nej, har man vanan att äta ren och sund mat 99% av veckans dagar så kan till exempel en fruktsallad, en bit mörk choklad, hemmagjord glass eller annat som man själv bakat lite mer hälsosamt smaka precis lika gott! 😀

Det finns extremt mycket olika varianter av puddingar, kvarger, glass m.m. som är långt mycket mer kalorisnåla än de vanliga sockerbomberna. Men man ska såklart vara uppmärksam även på alla onaturliga tillsatser som finns i dagens mat, så att man väljer rätt i denna djungel av nyheter som ständigt ploppar upp.

Här gör man ett aktivt val, vad man vill stoppa i sin kropp. Jag personligen kan lätt ta en NJIE proteinpudding eller ProPud-glass om jag är sugen, men ändå vill veta att jag håller kaloriintaget lågt.

Lägg gärna dina kommentarer på mitt Instagraminlägg som hör till detta inlägg;
@heleneice @heleneice_video