Helene Ahlson

Kategorier
Läs mer

DET KAN SVÄNGA SNABBT OCH OFTA UNDER EN TÄVLINGSDIET…

maj 24, 2017

I förra inlägget var allt på topp i min diet, kroppen var glad, pigg och min bästa vän. Vi var samspelta och hade hittat vårt vanliga ”flow” som brukar infinna sig under de sista veckorna på mina tävlingsdieter.

Även om jag hade önskat fortsätta i samma feeling även i detta inlägg så måste jag tyvärr berätta att det inte är riktigt lika okomplicerat just nu.

Under våren har jag till och från varit lite trött, småförkyld, täppt, nysig…etc, men inget allvarligare än att jag kunna köra på utan några som helst problem. Men jag har noterat detta och att det inte är något som hör till min vardag i vanliga fall.

När jag åkte till USA nu för ett par veckor sen försvann precis alla dessa symptom och jag mådde verkligen prima ”over there”. Formen kändes dessutom kanon och jag var verkligen redo för scenen kändes det som. Men redan dagen efter att jag landat hemma i Sverige igen så kom dessa knasiga symptom tillbaka..

Detta i kombination med att jag inte är världsbäst på att sova, rent ut sagt kass om jag ska vara ärlig, har nu förmodligen gjort att kroppen är lite sur på mig. Det känns som man fortfarande går runt i en jetlag från USA-resan (trots att det nu var 2 hela veckor sen jag kom hem) och har kvar det där extra lagret av vätska som man får runt kroppen när man flyger långt. Ruggigt jobbigt att ha den här känslan när det är mindre än 3 veckor kvar tills man ska stå på scen. 🙁

Jaha, och vad gör man nu åt detta då undrar säkert flera av er. Och jag kan väl säga att det egentligen inte finns något enkelt svar på det så länge man inte vet den exakta orsaken till varför kroppen agerar på det här sättet. Men jag ska nu dra mina tankar som snurrar i MITT huvud här och berätta om hur JAG kommer göra för att försöka få allt i balans och harmoni igen.

För bara ett par veckor sedan så kändes kroppen kanon och jag var lugn och inte stressad för att hinna i form till tävlingen. Detta kan inte ha ändrats under en flygtur över Atlanten, jag kan knappats ha dragit på mig mer fett om jag inte gjort något speciellt för att förtjäna det. Och nej, jag har skött min kost och träning precis som innan så inga konstigheter där.

Så jag utgår helt enkelt från att formnojan nu mestadels beror på att kroppen dragit på sig vätska, vilket är väldigt ovanligt för min kropp och då givetvis känns extra mycket när det väl händer. Om jag nu agerar efter den tron att det är vatten kroppen håller så måste jag ta reda på varför den gör det och hitta en lösning på det. PUNKT.

Jag har två teorier om min kropp just nu och det är följande:
1.   Att jobba 24/7, sova knappa 4tim/natt och sedan dra igång en tävlingsdiet på det är kanske inte det mest optimala för att lyckas helt smärtfritt. Jag vet att jag många gånger arbetar över mitt eget dygns 24 timmar och låter min envishet och mitt målfokus gå före allt annat, till och med då jag kanske borde lyssna redan första eller andra gången kroppen ropar ”hej”. Det är inte förrän det verkligen behöver dras i handbromsen som jag gör det, och nu kanske det var lite FÖR nära gränsen innan jag reagerade.
Även om jag inte är en person som dödar mig själv genom svält och maraton av cardio på mina tävlingsdieter så är jag inte heller den som tycker att jag behöver trappa ned på annat i livet, som tex mängden jobb, resor mm. Att jag sover för få timmar, på grund av bland annat rätt mycket jobb, gör ju inte det hela mycket bättre och man hamnar lätt i en knasig cirkel om man blundar för det allt för länge.
”Ensam är stark” brukar man säga, mycket möjligt att det är så i mitt och många andras fall. Men det är också väldigt lätt att gasa för hårt om ingen utifrån bromsar en.
Så vad vill jag komma med detta då? Jo att vara konstant aktiv, uppkopplad, kontaktbar, träna hårt, jobba 24/7 och ha folk omkring sig jämt utan att stänga av emellanåt påverkar en såklart. Även om jag ser alla dessa delar av mitt liv som något positivt och att jag verkligen älskar mitt jobb (därav att jag inte vill dra ned på det, vill träffa vänner och familj etc) så blir allt tillsammans en stress för kroppen om den aldrig hinner andas och komma till sinnesro emellanåt.
Jag vet ju detta och jag säger det själv till så många andra runt omkring mig, hur DE ska leva och andas. Men jag själv, vad gör jag? Jo jag bara tutar och kör vidare…
Stress = given anledning till att kroppen binder vatten och surar.
2.   En annan teori som jag och flera som jag pratat med har funderat över är om jag åkt på någon form av pollenallergi då, enligt de som kan och vet, mina symptom liknar rätt väl just pollenallergi.
Så nu har jag varit på apoteket och köpt medicin för detta och ska se om det förändrar något. 🙂

Så för att summera detta så kommer jag nu alltså dels lägga om min strategi gällande eventuella stressfaktorer i mitt liv och min diet, och dels då testa pollenallergimedicin.

När det gäller stressen så kommer jag bland annat göra följande:

1. Byta sovmiljö, vilket resulterade i en hel natts oavbruten sömn redan första natten, lite sämre andra natten igen dock.
2. Lägga mig i TID på kvällarna!
3. Egenbehandling (enligt direktiv från Micke Genberg, alias ”allas vår Dr kinesiolog”) varje kväll innan jag somnar.
4. Vila helt från cardion + äta på (öka kolhydratsintaget kraftigt) i 2-3 dagar.
5. Byta cardioform från trappmaskin till lugnare promenader.
6. Fortsätta med massage, LPG, yoga samt mycket stretch och rörlighet.
7. Stänga av allt inkommande på mobilen när jag lämnar jobbet.

På måndag kommer jag utvärdera form och energinivå genom både mätningar och känslan jag har i kropp och knopp för att se vad som kan ha varit orsaken till detta.

Håll tummarna för att kroppen blir kompis med mig igen nu!

Jag förstår om ni nu tycker att jag är helt knäpp när jag säger att formen inte ”känns bra” då dessa bilder visar en kropp som är ganska hård och ”deffad”. Men jag känner min kropp och vet hur den brukar se u och vara då allt är på topp inför en tävling, och detta är inte fallet just nu. Det är nog mer det jag känner i min kropp än hur det ser ut utanpå. Och vår sport är extrem när det gäller den form som man vill uppnå, alltså inget ”normalt” tillstånd som vanliga dödliga ska eftersträva om man inte har ett klart syfte med det.

I övrigt är formen som sagt helt OK tycker jag, det är inte jättemycket kvar att skala av. Det är som sagt vätskan och stumheten i musklerna som stör mig. För mig är det enklare att skala av fett från kroppen än att få en stressad kropp lugn. Så detta är ett ”mission” för mig nu.

Flera undrar om jag fortfarande äter NJIE`s produkter under dieten och svaret på detta är ja. Fram tills USA-resan för 2veckor sedan så kunde jag äta 2 puddingar eller proteinshakes/dag, nu först har jag dragit ned till 1/dag bara för att ”rena ut” maten mer och mer. Sista 1-2 veckorna brukar jag äta helt cleant från tillsatser, sötningsmedel etc. Även om detta inte spelar så stor roll egentligen så vill man ju ändå göra allt för att kropp och knopp ska må så bra som möjligt in i det sista. Och jag anser att ren, naturlig mat som inte behandlats eller ”trollats” för mycket med är det bästa för oss.

En annan sak som jag också ska bli duktigare med är att dricka vatten! Jag är verkligen usel på det då jag inte gillar rent, smaklöst vatten. Men jag måste bli bättre på det så är det någon av er där ute som har tips på hur man kan börja ”tycka om” vatten, utan att behöva springa ett maraton eller sätta sig ute i öknen, så är ni varmt välkomna att dela med er av detta. J

Så….

Fortsättning följer helt enkelt. Framtiden är lika oviss för mig som för er, men det är ju lite av spänningen med det hela. Man lär sig alltid något nytt man går på en diet.

Lägg gärna dina kommentarer till detta blogginlägg på mitt Instagraminlägg som hör till detta inlägg.

IG: @heleneice @heleneice_video