Helene Ahlson

Kategorier
Läs mer

HUR HITTAR MAN BALANSEN IGEN EFTER EN AVSLUTAD DIET?

februari 28, 2018

Många gånger får jag frågan om hur man hanterar kroppen efter en avslutad diet. Erfarenheterna brukar vara att kroppen suger åt sig av allt man stoppar i sig och man går snabbt upp de kg som man så länge krigat för att gå ner. Även huvudet brukar få lite spel när det ”helt plötsligt” är tillåtet att faktiskt äta vad man vill.

Här måste vi först klargöra vad för sorts diet man har gått på innan och vad syftet var med den…

Om du har skärpt kosten och tränat aktivt en period i syfte att ändra din livsstil samtidigt som du vill gå ner i vikt så handlar det ju faktiskt om att bevara detta även efter att målet är uppnått. Och när är målet uppnått i det här fallet då?
Mitt svar på den frågan är – när du inte längre funderar på hur du ska lyckas äta så ”strikt/cleant” eller hur du ska få till all träning osv. Först DÅ har du uppnått ditt mål med en LIVSSTILSFÖRÄNDRING. En livsstilsförändring handlar just om att ändra sitt liv på ett eller annat sätt, och förmodligen då för att även bevara detta efteråt. 😀

Men om du har gått på en lite mer extrem tävlingsdiet eller formtoppat ordentligt inför något annat specifikt mål så är fallet lite annorlunda.

Min första fråga till dig är då:

Hur har din diet sett ut? Har du haft en bra balans mellan de olika näringsämnena? Eller har du dragit ned på kolhydraterna mycket, som kan vara så populärt idag?

Beroende på lite hur din diet sett ut, hur du ätit tills idag och hur lågt energimässigt du legat så kan tillbakagången till ”normal” kost se lite olika ut.

Varje gram kolhydrater binder upp mot 3g vätska vilket lätt kan förklara en snabb viktnedgång i början av en ”lågkolhydratsdiet” då du för varje minskat gram kolhydrater även släpper flera gram vätska. Detta bör man då även ha med sig när man vill återgå till en ”normal kost” där kolhydrater har en betydande roll på tallriken. Genom att börja äta kolhydrater igen så kommer kroppen binda mer vätska och därmed får du naturligt en liten viktuppgång i och med det. Efter ett tag brukar kroppens balans av lagrat glykogen (energi i kroppen) och vätska stabilisera sig och då brukar även en eventuell ”svullnad” minska. Det här kan vara bra att tänka på så att man inte tror att det är flera kg fett man lägger på sig genom att börja äta ”vanlig mat” igen.

Äter du däremot en dietkost där balansen mellan de olika näringsämnena (kolhydrater, fett och protein) är jämnare så minimerar du risken med dessa vätskeförändringar i kroppen.

Oavsett vad för typ av ”diet” du går på så är det viktigt att du fortsätter att röra på dig även efter att du uppnått ditt mål. Rör du på dig så kommer kroppen fortfarande ta hand om det du stoppar i dig. Jag brukar ha som regel att trappa ned på cardion (den fettförbrännande träningen) med någon dag/vecka till en början, för att sedan kanske hålla den formen av träning ca varannan dag och slutligen kanske istället för cardioträning lägga in ett par högintensiva konditionspass/vecka (tex HIIT-pass). Konditionsträningen gynnar inte bara ditt flås, utan även din styrketräning samt fettförbränning genom att förbättra syresättningen av dina muskler och skjutsa igång fettförbränningen snabbt vid varje pass.

Trappa successivt upp energiintaget efter din avslutande diet, men fortsätt äta ”bra” mat i veckorna så kan du unna dig att slappna av och äta av det du önskar på helger eller vid speciella tillfällen. Och med bra mat menar jag ”ren” mat utan en massa tillsatt socker, feta såser och mejeriprodukter, godis, snacks och bakverk samt alkohol.

Många sänker sitt kaloriintag så mycket som till hälften, av det de haft under ”off-season”, under en diet så man måste förstå att det bör få ta lite tid att komma tillbaka dit igen. Om du ökar energiintaget successivt så kommer din kropp ha lättare för att hänga med och hantera energiöverskottet som ges.

Man måste även förstå att en tävlingshård form inte är det normala för någons kropp. Det är lätt att bara komma ihåg hur den känns och ser ut när den är som mest ”deffad” och därmed få lite panik över att man går upp i vikt efter avslutad diet. Glöm aldrig vart du startade, många gånger är det där kroppen mår som bäst (om man inte började en diet pga att man var överviktig, då kan man tänka annorlunda).

Det var lite tankar och tips för er som laborerar med era kroppar där ute, kanske kan det vara till lite nytta för någon?

<3

Lägg gärna dina kommentarer till detta blogginlägg på mitt Instagraminlägg som hör till detta inlägg.

IG: @heleneice @heleneice_video