Helene Ahlson

Kategorier
Läs mer

MIN KOST UNDER DIETEN

december 15, 2016

Har nu, som sagt, lite smått börjat smyga igång dieten på allvar vilket innebär en uppstyrning av framför allt kosten.

Förr har jag i stort sett alltid skött mina egna dieter och tävlingssatsningar helt själv, med endast någon nära vän eller pojkvän som bollplank, vilket kan vara bra då man lätt blir ganska självkritisk mot slutet av en diet.

Men denna gång har jag för första gången planerat att ha en coach redan från start, och som kommer få fria händer att styra mitt upplägg, med viss input från min sida om det skulle behövas. Man känner ju trots allt sin egna kropp ganska väl efter ett 20-tal dieter och formtoppningar.

Mer om min coach framöver, men han kommer cirkulera en hel del i mina IG-inlägg, på gemensamma filmer etc så det kommer visa sig tids nog!

 

Jag tänkte i detta inlägg dra lite kort om hur jag kommer starta upp min kost under dieten, och i nästa inlägg tänkte jag prata träning.

shoppingmatkorg

Jag har fått siffror på antal gram av respektive näringsämne som jag ska få i mig/dag och får sedan därefter friheten att styra valet av livsmedel så det täcker upp dessa siffor.

Det totala kaloriintaget kommer ligga på mellan 1900-2100Kcal/dag beroende på om det är en normal dag eller en dag med något högre kolhydratintag.

Fördelningen av näringsämnena kommer se ut så här/dag:

Kolhydrater: 45%

Protein: 30%

Fett: 25%

 

Detta tycker jag känns jättebra då jag behöver kolhydrater för att kunna fortsätta min tunga träning, viket jag vill kunna göra så långt in på dieten som möjligt.

Mycket möjligt att vi kommer justera detta under tidens gång, men det är så här jag kommer starta i alla fall.

 

De livsmedel som jag kommer basera min kost på är följande:

Kolhydater:

Gryn

Ris

Potatis

Riskakor

Grönsaker

Protein:

Kyckling

Nötfärs (5% fett)

Ägg

Fisk (kommer ev. läggas in senare under dieten)

Vassle

BCAA

ProPud Proteinpudding och ProPud Proteinmilkshake

Fett:

Avokado

Omega-3

Fet fisk

 

Jag har räknat ut hur mycket av respektive livsmedel jag kan äta under en dag så nu är det bara att placera dem där de behövs som mest under dygnet. Var femte dag kommer jag höja på kolhydratintaget, men jag kommer inte ha några ”fria ätardagar” som så många har, i alla fall inte nu till en början. Det gör mig ingenting, då det ändå inte hör till vanligheterna att jag brukar ”spåra ur” under diethelgerna.

Däremot är det ju faktiskt ganska lätt att göra god mat utav den rena och nyttiga (mer hälsosamma) maten som hör dieten till.

Ett exempel är mina proteinpannkakor här nedan…

pannkakor-med-propud

Dietvänliga pannkakor med ProPud Vanilla + bär:

4st äggvitor + 1st helt ägg

20g vasslepulver vanilj

1dl havregryn

1-2dl vatten

 

Mixa ihop allt med en stavmixer i en shaker (= går fort och lätt), stek på medelvärme och servera sedan med ProPud Vaniljpudding och bär.

Kanongott! Helt okej enligt mitt dietschema att äta då och då.

 

De kosttillskott som jag kommer äta är:

Vitaminer/mineraler (morgon)

Omega-3 (morgon + kväll)

ZMA (innan natten)

BCAA (kring träningen)

Vassle

 

Och givetvis, kanske det viktigaste av allt: jag ska bli mycket bättre p att dricka vatten!

 

Att hålla en så här kosthållning kräver planering och en hel del förberedelser för att man ska slippa hamna i oförberedda situationer som tex. att man står där en morgon utan färdiga matlådor eller att man blir kvar på jobbet eller stan utan att ha något extra mellis med sig i väskan. Så länge man är väl förberedd och välplanerad under sin diet så behöver den varken vara jobbig eller tråkigt. Man behöver bara vårda den med lite extra kärlek. 🙂

 

 ”Healthy isn´t a goal, it´s a way of living”