Helene Ahlson

Kategorier
Läs mer

Om man blir sjuk på dieten, vad gör man då?

december 2, 2016

Under den gångna helgen har det varit ”folkfest” inom fitness-, hälso- och träningsbranschen här i Stockholm! Fitnessfestivalen, Luciapokalen och ”Allt för Hälsan”-mässan körde fullt hus på Älvsjömässan fre-sön.

Detta brukar vara en av årets största händelser inom, i alla fall, fitnessbranschen där man tävlar, minglar och träffar upp alla branschvänner, säljer och köper allt från kosttillskott till kläder och gymutrustning. Man får helt enkelt en update på det senaste och vad som är på G just nu.

Det är även en mängd olika uppträdanden, föreläsningar, jippon, barnaktiviteter, Guldhjärtegalan, branschmiddagar etc. så dagarna fylls lätt upp.

 

Personligen blir jag väldigt sällan sjuk, troligtvis på grund av att jag konstant arbetar med olika människor dagligen, det brukar ske ca 1- max 2ggr/år och då slår det på riktigt ordentligt!

Givetvis skulle detta hända just denna helg! Som ett brev på posten kom det smygande i tisdags natt för att sedan bryta ut ordentligt, hög feber och en förkylning som heter ”duga” levererades och har fortfarande i skrivande stund inte velat ge med sig… (snart en vecka senare)

Men med flera adepter att coacha på tävlingarna och många uppdrag i montrarna så fanns inte alternativet att kasta in handduken, utan jag sminkade på mig tjänsteminen och körde racet… Tills lör em, då fick jag erkänna mig besegrad och faktiskt packa ihop mitt och lämna mässan, tävlingarna och alla goa människor där.

Jag hann iaf coacha mina töser (bilder finns på min IG: heleneice) och mingla en del hos mina sponsorer i deras montrar (Better Bodies, NJIE, Add Icecream).

 jag-i-njie-montern-ff-2016

Visst är det surt att man ska åka på något just den här helgen då man faktiskt hade så mycket att stå i. Men man styr ju inte alltid själv över sin kropp, hur mycket man än försöker och vill ibland.

Lika surt är det såklart att åka på detta nu när man smugit igång en ”testdiet” inför 2017´s tävlingssatsningar. Man vill ju helst vara hel och frisk hela vägen under en tävlingssatsning, men man får kanske vara glad att det kommer nu istället för längre fram då man drar igång allt på allvar.

Men med detta sagt så tänkte jag faktiskt komma in lite på hur man bör tänka om man faktiskt åker på en ordentlig förkylning eller liknande under en tävlingsdiet.

Detta är ju oftast mardrömmen för folk som går på diet inför ett specifikt mål och man intalar sig nästan att detta är slutet på hela ens satsning. Man hetsar upp sig och försöker på något sätt få till en träning som kanske ändå inte är så farlig för kroppen, för träna MÅSTE man ju på diet! Och drar ner ännu mer på maten pga att man anser sig inte göra av med lika mycket när man är sjuk. Istället för att andas lugnt och låta kroppen få bästa förutsättningar samt tid till att repareras och återhämtas.

 

Det finns tre väldigt viktiga saker som man måste tänka på när kroppen blir sjuk:

VILA: Kroppen behöver lugn och ro, tid för återhämtning och oftast en hel del mer sömn än normalt sett. Eftersom vi vet redan från början att kroppen repareras och byggs upp under vilan så kan vi ju då även förstå hur viktigt det är om man dessutom är sjuk! Då, om någon gång, behövs reparationsprocessen i kroppen vara 100%. Så våga vila!

Detta för oss direkt in på nr. 2 som är TRÄNING: Det säger sig väl självklart för många att man inte ska träna när man är sjuk. Ja, så borde vara fallet, men är tyvärr inte alltid i verkligheten. Framför allt vid halsont och/eller feber är det livsviktigt att man INTE tränar! Tar man inte detta på allvar så kan de få riktigt illa konsekvenser, som tex. hjärtmuskelinflammation vilket förmodligen inte låter så jätteballt?
Nej, så lugna ner träningen om du blir sjuk. Det är ett av de viktigaste sätten att bli frisk fortare.

NÄRING: Vad du stoppar i munnen är förmodligen ännu viktigare nu än innan du blev sjuk för även det har mycket med din återhämtning och reparation av kroppen och immunförsvaret att göra. Sluta inte ät och drick för att du tror att du då kommer lägga på dig allt som du lyckats gått ner under dieten dittills, det kommer inte hända så länge du äter ren, bra och näringsrik mat som inte innehåller en massa tomma kalorier (= skit).
Har du dessutom feber så kommer kroppen ligga på högvarv ändå, vilket gör att du inte behöver oroa dig för din förbränning. Kroppen behöver näring och vätska för att kunna arbeta sig frisk igen!

Så för att sammanfatta ovan punkter så är det viktigt att man ger kroppen mer vila än normalt, inte tränar då man fortfarande har sjukdomssymptom (fram för allt halsont och feber) och inte drar ned på vätskan och energin som du får i dig.

njie-propud-frukost-hemma

Jag försöker hålla mig till mitt dietschema, kanske till och med ökar upp det något för att säkra upp näringsintaget, tar bort all form av träning och lägger mig raklång på sängen tills jag är så pass bra att jag kan börja jobba igen. Detta brukar få bli min start att börja röra på mig igen (arbetar ju som Personlig Tränare vilket är ganska fysiskt) och därefter läggs styrketräningen in igen när jag är FULLT frisk och sist eventuell cardio.

Just nu befinner jag mig fortfarande i rygglägesfasen, men kurerar för fullt för att hoppas vara tillbaka på jobbet fortast möjligast igen. 🙂

Klart som tusan att detta är störande och att jag saknar min träning, det är inget jag sticker under stolen med, men jag får vara glad över att det händer mig så pass sällan. Gör jag bara alla rätt nu så är jag förhoppningsvis back on track igen snart! 🙂

jag-utfallsgaang-gymmet

Ni som vill ha mer daglig update om mig och mitt liv (vad som händer emellan dessa blogginlägg) kan följa detta på mina IG-konton:

heleneice & heleneice_video