Helene Ahlson

Kategorier
Läs mer

PÅ BESTÄLLNING: MIN NUVARANDE BENTRÄNING

juli 18, 2017

Många har frågat om min benträning sen jag lade om detta ytterligare en gång och då till att köra dessa stackars pinnar varannan dag. Det kan, med all rätt, låta både halvt galet och tufft och ja till viss del kanske.

Men jag har under många år fokuserat på att förbättrat mina ben volymmässigt och därmed hunnit med att testa mig fram en hel del. Det har varit allt från 1-2 extremt tunga benpass/vecka med få repsantal och längre vila, högrepspass/mjölksyrapass, rena kontaktpass och till, som nu, ben varannan dag.

Vad som har varit bäst kan jag faktiskt inte säga, utan jag anser nog att variationen och periodiseringen av allt detta varit den bästa (både för kropp, muskler och psyke). Att jag har lyckats lägga på mig nära 4kg muskler på 5år kanske inte låter som något storslaget, men jag är ganska säker på att det mesta i alla fall ligger på benen.

Men hur ser min nuvarande träning ut då? Jo, det ska jag berätta för er…

 

Sedan en månad tillbaka har jag tränat ihop med Ali, AF-atlet, som även tävlingsdietar just nu och råkar ha haft benen som hög prio ett bra tag i hans träning. Detta matchade ju mig och min egen träning/satsning just nu så jag bestämde mig helt enkelt för att testa något nytt och hakade på hans idé om att utöka mängden benpass/vecka ytterligare, nu till varannan dag. Jag trodde aldrig att jag skulle klara detta med tanke på den korta återhämtningstiden mellan varje pass då jag vet att jag är fullkomligt DÖD i mina ben flera dagar efter att jag tränat dem trots att jag alltid delat upp min träning i fram-resp. baksida etc. Men konsten nu var att hitta en agenda som kroppen pallade med.

Det jag nu fick göra för att ha ”råd” att ta så mycket energi av min kropp, som krävdes för att klara all denna påfrestande benträning, var att för en period dra ned något på annat i min träning. I mitt fall var det att dra ned lite på exempelvis, min axel- och armträning som kanske inte behöver exakt samma prio som benen. På detta sätt så ökade inte den totala mängden träning och belastning på kroppen i form av antal träningspass/vecka, utan fokus lades bara lite mer på där det verkligen behövdes. Och ja, mina ben har faktiskt pallat detta hittills och kroppen har haft bra ork och energi trots slutfasen av en lång samtida diet.

Passen kan ha sett ut så här under en vecka:

Pass 1 (hela ben):

– Lårcurl/benspark
– Knäböj
– Utfallsgång
– Benpress
– Hiptrusters

Pass 2 (fokus baksida/säte):

– Lårcurl sittande alt. liggande
– Utfall i smith alt. Enbentspress
– Raka marklyft
– Lårcurl stående
– Kickback i maskin/abductormaskin

Osv. på rullande schema…

Allt har handlat om att lyssna på kroppen och belasta på rätt sätt, rätt delar av benen och i rätt mängd respektive pass.

 

Nu kliver jag in på mina sista tre veckor innan min tävling i USA och därmed kommer all min träning läggas om en del, även benträningen. Mer om detta i ett kommande inlägg. 🙂

 

Lägg gärna dina kommentarer till detta blogginlägg på mitt Instagram inlägg som hör till detta blogginlägg.

IG: @heleneice @heleneice_video