Helene Ahlson

Kategorier
Läs mer

SISTA INLÄGGET INNAN FLYGET MOT USA OCH EXTRAVAGANZA SHOW!

juli 25, 2017

Eftersom det är semestertider och min blogg ligger på NJIE´s egna hemsida så kommer den nu inte kunna uppdateras efter detta på 2 veckor. Så detta blir det sista inlägget innan jag sätter mig på flyget över till USA och min tävling i San Antonio som jag numera dagligen bara längtar SÅ mycket till! 🙂

2 veckor till avresa, 2.5 veckor tills jag står på scenen! Alltså jag är SÅ taggad just nu, helt galet! Jag har nog aldrig förut mått så här bra på en diet, tiden efter Olympia i Marbella i juni (som inte blev riktigt som jag tänkt mig varken dietmässigt eller resultatmässigt) och fram tills nu har varit som natt och dag i jämförelse med hur jag kämpade och mådde på dieten fram till Marbella. Min kropp ville inte och jag försökte verkligen ALLT samtidigt som jag jobbade 24/7, coachade andra tävlande och försökte få allt annat att rulla.

Men nu… jag bara ler, kroppen har verkligen hittat hem igen och är sig själv. Jag har börjat sova bra om nätterna (vilket garanterat är en av de största orsakerna till att allt funkar så bra igen) och jag har varit mer ledig. En stor skillnad som jag valt att göra denna ledighet är att just inte göra någonting alls förutom att sköta min träning och diet, inte bokat upp mig på något eller rest runt på en massa resor och tillställningar. Jag har bara vaknat varje ny dag och tagit dagen som den kommit, förutom det jobb såklart som jag haft vissa dagar.

Vad har jag lärt mig av detta då? Jo bland annat att jag from nu ska börja prioritera min sömn, vilket är den sista pusselbiten för en optimal hälsa i mitt liv. Kost och träning har jag aldrig slarvat med. Inte heller fina vänner, kärlek och familj i min omgivning. Men sömnen… Jag vet att det till 90% var boven i min förra diet och jag vet att den tillslut skulle fälla mig om jag inte gör något åt det nu. Skillnaden blev så tydlig nu när jag verkligen tog tag i min vardag och vände upp och ner på livet, nu när jag låter mig själv sova tills jag vaknar flera dagar/vecka. Så nu har jag styrt om mitt arbetsschema from hösten och kommer aldrig mer behöva tvinga upp mig själv kl 04-05 på mornarna. Jag är så glad och tacksam över att precis alla mina kunder tycker detta är helt OK och att vi tillsammans hittat en agenda som funkar, kärlek till er!

<3

I och med att jag sover längre varje att nu och vaknar mellan 2-4 timmar senare varje morgon än tidigare så har även mina kostrutiner förändrats en del. Förut var jag verkligen tvungen att äta var tredje timme, annars fick jag nästan kramp i magen och mådde riktigt illa. Men nu kan jag gå längre utan att känna hunger och jag är därmed mer flexibel i mitt liv och blir inte lika ”inrutad” i rutiner. Detta kan låta ganska olikt mig som många gånger förespråkat matintag var 3e timme. Jag tycker fortfarande att man bör ha vissa rutiner kring kostintaget och att kroppen aldrig ska behöva gå onödigt ”tom”. Men jag inser att alla är vi olika och vi kan även förändras med tiden. Jag själv är glad att jag insett vad sömnen verkligen gör för mitt välbefinnande även på energi-/ och kostplanet. Får jag tillräckligt med sömn, och därmed inte har brist på energi, så är jag inte heller lika hungrig eller blir illamående om jag någon dag blir försenad med maten. Det viktiga för mig är att få i mig allt jag behöver under det totala dygnet och ffa tajmar det rätt kring min träning etc för bästa återhämtnings skull. Men sen hur varje dag ser ut styrs numera även av min sömnrytm.

Min kost har under dieten efter Olympia bestått av främst följande:

Proteinkällor

– Kyckling
– Nötfärs
– Tonfisk
– Ägg
– ProPud pudding & shakes (NJIE)
– BCAA

Kolhydrater

– Ris
– Potatis
– Havregryn
– Majskakor
– Grönsaker
– Bär

Fett

– Omega-3
– Avokado

Övriga Kosttillskott

– Magnesium
– Kalium
– Vit/Min
– C-vit

Dryck

– Vatten + funlight (sämst på att dricka rent vatten)
– Freeno (NJIE)
– Kaffe
– Pepsi max
– Nocco

Klart att jag haft vissa dagar där jag fyllt på, både av bättre råvaror som tex. grillat med goda tillbehör + exempelvis NJIE´s proteinglass, hemmagjorda chokladbollar etc.

Recept på mina dietvänliga och proteinboostade chokladbollar:

(20st)
– 400 g ProPud
– 6 dl havregryn
– 35 g kasein protein (jag använder vanilj alt. chokladsmak)
– 50 g kokos

För de mörka chokladbollarna använder jag ProPud ”NJIE chokladboll” + ”NJIE chocolate”.

För de ljusa chokladbollarna använder jag ProPud ”NJIE caramel” + ”NJIE vanilla”.

Närigsinnehåll per chokladboll:

95 Kcal
7.4 g kolhydrater
4.3 g fett
6.2 g protein

Men även av någon riktigt cheatday också där vi fyllt på med PRECIS det som huvet önskade! Haha…det händer väldigt sällan under mina dieter, men när man är fler som dietar ihop så är såna dagar lite mer roliga och betydelsefulla. Då äter jag gärna nygräddade våfflor deluxe, naturgodis, choklad och glass. 🙂

Nu är det dock endast nära två veckor kvar till showtime så det ”fria” får vänta tills efter tävlingen. Och tur som man har så befinner man sig i USA då vilket är hemlandet för allt gott man kan önska sig! En-två dagar fritt kan det nog komma att bli där borta innan man styr in sig i rutinerna igen. För förhoppningsvis är inte tävlingsplanerna över för året än.

Men det beslutet tas efter Extravaganza i San Antonio, för som jag alltid har sagt: en tävling i taget. 🙂

Nästa gång ni hör av mig är jag förmodligen i USA, eller i alla fall på väg dit. Så till dess får ni hålla tillgodo via mina IG-konton @heleneice & @heleneice_video samt Facebook.

Må bäst alla, för det kommer jag garanterat göra! 🙂

 

Lägg gärna dina kommentarer till detta blogginlägg på mitt Instagraminlägg som hör till detta inlägg.

IG: @heleneice @heleneice_video