Helene Ahlson

Kategorier
Läs mer

STATUS ONE WEEK OUT!

juni 7, 2017

Japp, nu kan vi verkligen börja kalla det här för NEDRÄKNING. Bara dagar kvar till jag går upp på min tävlingssäsongs första scen, och ännu färre dagar tills jag sätter mig på planet mot Marbella och Olympia Amateur.

Onsdag denna vecka lyfter planet och då är det 100% fokus på tävlingen. Fast redan i helgen la jag all min kraft och energi på att nu bara göra precis allt i min makt för att få till min bästa möjliga form inför Olympia Amateur på söndag.

Tävlingen pågår hela helgen men vi Bodyfitness tjejer kör vårt race på söndag, vilket jag tycker är ganska skönt då jag får ytterligare en dag på mig att ”hitta formen” när vi väl landat i Spanien. Det finns ju en tendens att dra på sig en del vätska när man flyger, vilket inte är så fördelaktigt när man tävlar. Detta har ni, som läst min blogg ett tag, kanske redan förstått då jag kämpat med min kropp som velat binda en hel del vätska den senaste tiden.

Men jag har behållit lugnet (försökt iaf, haha..) och hela tiden utvärderat hur min kropp betett sig, försökt lista ut varför och agerat därefter. Nu har jag, tillsammans med några fantastiska bollplank som jag haft med mig under den här dieten, lagt upp en plan för sista veckan fram till dagen D.

Jag ska berätta i korta drag hur jag planerar att lägga upp sista veckan nu inför tävlingen. Målet är att hålla sig vid den här planen och inte laborera för mycket, det är ofta när man ändrar för mycket hit och dit som man falerar.

De sista dagarna innan en tävling så händer det väldigt mycket med kroppen, speciellt om man gör en så kallad vätsketömning med påföljande laddning.

Jag har sällan gjort dessa vätsketömningar på mig själv då jag ofta ligger i rätt bra fas redan 2-3veckor innan tävlingen. Då har jag egentligen bara behövt fortsätta med den kosten jag har och inte heller behövt sluta dricka helt, vilket en tömning/laddning kan innebära för många.

Men den här dieten har ju, som sagt, inte varit som alla mina tidigare och kroppen har överraskat mig inte bara en gång utan ett flertal genom att både vara ordentligt sjuk, bundit vätska och förmodligen dragit på sig pollenallergi på det också. Varför inte allt på en gång lixom, haha…!

Nej, det har faktiskt inte varit så kul alla gånger. Jag gillar inte att inte ha 100% kontroll så mitt psyke har verkligen satts på prov ett par gånger den här våren.

Men i alla fall…nu är vi här, inne på den sista och kanske viktigaste veckan inför min första tävling i år.

Jaha, hur ska jag gå till väga nu då?

Jo, jag kommer att göra en traditionell och ganska ”snäll” variant av en så kallad vätsketömning. Detta för att min kropp fortfarande håller vätska på benen, även om det för varje dag nu blir bättre och bättre.

Jag har lagt upp min vecka så här:

(det är framför allt vatten, kolhydrater och min träning som jag kommer justera)

DAG                 VATTEN          KOLHYDRATER               TRÄNING/MASSAGE

MÅN                       6-7l                        LÅGT               CARDIO + STYRKA + MASSAGE

TIS                          6-7l                         LÅGT               CARDIO + STYRKA + STRETCH

ONS                        6-7l                         LÅGT               CARDIO + STYRKA + STRETCH

TORS                      6-7l                         LÅGT                                   STYRKA + STRETCH

FRE                          3l                            HÖGT                                 STYRKA + STRETCH

LÖR                       1.5l                            MEDEL                            STRETCH + VILA!

SÖN                      0.5l                            VID BEHOV                              TÄVLING!

 

Allt styrs såklart av hur formen förändras under dagarna och därför kan vissa justeringar ske under veckan. Ju närmare tävlingen man kommer desto viktigare blir varje enskild timme.

Men jag kommer inte laborera för mycket med kroppen, den ska fortfarande vara pigg och glad på tävlingsdagen och även vilja vara kompis med mig efter avslutad tävling.

Går det OK nu i helgen så ligger det ju ett par till tävlingar framför mig.

När jag ligger lågt på kolhydraterna så äter jag mycket grönsaker istället, sedan kommer jag basera mitt kolhydratintag på framför allt havregryn, potatis och riskakor. Jag väljer kolhydrater som min kropp är van vid och som den ätit under hela dieten. Då minimerar man risken att magen ska reagera eller kanske rent utav balla ur när man helt plötsligt höjer kolhydratintaget på grund av att man ger den sådant som den inte är van vid. En mage som står rätt ut på tävlingsscenen är det SISTA som man önskar sig!

En massa junkfood får vänta tills efter, i alla fall för mig. Nu är jag inte direkt någon ”junkie” som hamstrar sötsaker i veckor innan tävlingen som man ska trycka i sig direkt efter när allt är över. Jag har aldrig varit en godisråtta på det sättet, men jag har några laster och några av dem kommer jag unna mig efter tävlingen på söndag: Naturgodis och glass! 🙂

Cardion den här veckan består av lugna promenader, inget som stressar kroppen och benen, så det passar utmärkt att vi ska befinna oss i soliga Spanien dessa dagar.

Styrketräningen fokuseras på lättare vikter, högre repsantal och hålla blodgenomströmningen i musklerna igång. Att få pump och kontakt men inte träningsvärk.

Utöver detta så är prio för mig posering och rörlighetsträning, detta kan man aldrig få för mycket av. Och resterande tid bara VILA!

Nu vet ni lite hur jag kommer spendera mina dagar den här sista veckan. Så jag hoppas ni håller tummarna med mig för att min kropp vill svara som jag önskar på denna tömning/laddning.

Jag ska hålla er alla uppdaterade så mycket jag hinner och kan på min IG, både i flödet och på min IG-story. Så häng gärna med där om ni vill och såklart är all pepp positivt!

<3

I helgen unnade jag mig själv en sista liten ”cheat” i form av en ny version av chokladbollar som jag testade.

Recept:

200g ProPud vanilj

200g Propud caramell

5dl havregryn

1-2dl SSN´s Protein, smak: Coconut Chocolate

Blanda ihop och gör små fina bollar av detta. Tyvärr hade jag ingen kokos hemma som jag kunde rulla dem i, men det är ju annars givet. 🙂

Lägg gärna dina kommentarer till detta blogginlägg på mitt Instagraminlägg som hör till detta inlägg.

IG: @heleneice @heleneice_video