Helene Ahlson

Kategorier
Läs mer

SUPER-SM NÄRMAR SIG!

september 26, 2017

Bara dagar kvar nu, exakt 4st för min del för att vara exakt. För er som kanske har missat det så kommer jag tävla i helgen på Svenska Mästerskapen i Bodyfitness, både i veteranklassen å fredan och i seniorklassen på söndag. Det kommer alltså bli en liten prövning när det kommer till det här med att pricka formen 2 tävlingar på raken och då med en dag emellan.
Normalt har man ju oftast endast en tävlingsstart att fokusera på och sedan är den tävlingen över. Men nu har jag alltså två stycken och ska lyckas hålla och pricka formen båda dessa dagar. Även om det är lite knep-och-knåp och laborerande, vilket kan verka svårt och stressande för en del, så är det just detta som jag gillar lite med att tävla. Att få testa och laborera, tänka till, plocka med det bästa från tidigare dieter och tävlingar. 🙂

Jag har gjort detta ett par gånger förut (tävlat flera dagar under samma helg), bland annat på Arnold Classic i USA och på EM, så jag får gå tillbaka till dessa tävlingar och se hur jag gjorde då helt enkelt. Sedan med hjälp av detta och övriga tidigare erfarenheter så ska jag nog få ihop något kul. 😉

 

I det stora hela så handlar det nu mest om, för min del, att kroppen ska varva ner och släppa på den sista vätskan som den håller. Alla kroppar håller på vätska mer eller mindre, så även min, och det är fullt naturligt när man springer runt hela dagarna, jobbar, tränar hårt samt försöker hinna med allt annat som ska in i agendan samtidigt.

Med erfarenhet från min vårsatsning mot Olympia där kroppen sa ifrån ordentligt (pga stress) och nu senast från tävlingen i USA där allt var i fullkomlig harmoni så vet jag att jag måste prioritera sömn, återhämtning, anti-stress och att ”va bästis” med kroppen min. 🙂

Jag har försökt att förbereda så mycket som möjligt nu inför sista veckan så jag inte ska behöva åka runt och fixa en massa som tex. alla typiska ”tjejgrejer” som hår, naglar, vaxning och annat. Allt detta är klart!
Nu är det bara sista träningen, posering, stretch, sista shoppingen, matlagning och packningen kvar utöver jobbet.

 

Jag kommer göra en variant på en ”tömning” denna vecka, vilken jag redan har påbörjat. Jag har skrivit om vad en tömning kan innebära i ett tidigare inlägg, så ni som vill veta mer om det kan backa tillbaka ett gäng inlägg så kan ni läsa mer om det.

Jag har börjat dricka på extra mycket vatten nu och dragit ned en del på kolhydraterna för att få kroppen att vilja släppa på vattnet den håller. Detta kommer jag fortsätta med fram till ons-tors, beroende på hur formen ser ut då. Därefter kommer jag agera efter hur formen tar sig timme för timme, öka kolisarna igen och justera vätskemängden.

Men, som sagt, nu är det mycket grönsaker, rotfrukter, bär, nötter, fisk, fågel, kött och ägg

Rostbiff utan tillsatt socker eller E-ämnen från www.brodernanilsson.se

OM och när jag eventuellt kommer ladda upp med kolhydrater så kommer jag i så fall använda mig av kolhydrater som jag ätit under hela dieten fram tills nu som till exempel potatis, ris, riskakor, banan. Jag vill inte ”shitloada” med en massa ”junkfood” och godis då risken att magen pajar ur totalt är ganska stor. Visst kan jag kanske behöva något av detta precis innan jag kliver upp på scen för att få till det där lilla ”extra trycket”, men det är inga mängder och det är då något väl beprövat sen tidigare som jag vet funkar på just mig.

Idag (måndag) vaknade jag upp 0.4kg ifrån min lägsta vikt (tävlingsvikten i San Antonio) det här året vilket känns superbra. Mitt mål var att komma ner ytterligare 0.5kg till SM så då har jag alltså 0.9kg att kriga bort. Det ska gå!

”My will is my weapon”

Hoppas verkligen inte att ni har missat de nyheter som NJIE kommit med den senaste tiden: den helt fantastiskt goda ProPud Crunchy Granola White Chocolate Strawberry och de nya sockerfria fruktdryckerna!

Kika in på hemsidan här för att läsa mer om dessa skönheter. 🙂

 

Lägg gärna dina kommentarer  på mitt instagraminlägg som hör till detta blogginlägg. 

IG: @heleneice @heleneice_video