Helene Ahlson

Kategorier
Läs mer

VAD ÄR RUTINER OCH HUR BEHÅLLER MAN DEM UNDER SEMESTERN?

juni 29, 2017

Hur många gånger har du inte sagt till dig själv:

”Den här sommaren ska minsann inte bli som alla andra. Jag ska behålla mina bra rutiner kring kost och träning och inte tappa fotfästet bara för att det är semester.”…?

Förmodligen är du antingen en person som inte känner dig alls bekant med uttrycket ovan, eller så är det helt tvärtom. Känns detta helt främmande för dig så behöver du kanske inte fortsätta läsa nu, om du inte väldigt gärna vill förstås. 😉 Då har du säkert en bra rutin som sitter i ryggraden och som inte påverkas så pass att du inte riktigt har koll på vad som händer med dagarna under din semester.

Det är stor skillnad på att medvetet tillåta sig att ha en mer avslappnad semester med mindre träning och mer frihet till god mat och dryck, än att vakna upp mitt under semestern och undra vad som hände när du för tredje veckan i rad inser att du varken tränat eller brytt dig om att alkohol, gosaker och andra festligheter har avlöst varandra allt för ofta.

 

Jag kan personligen tycka att det är sunt att man kan ta lite ”semester” från alla måsten, fasta rutiner och hålltider emellanåt. Men för den delen behöver man inte ”get lost” och tappa greppet helt.

Rutiner är något som kanske kan klinga lite negativt och tråkigt i mångas öron, men som med allt annat så blir rutiner vad man gör det till. 🙂

Ser man till att man har rutiner som passar ens livsstil, sitt livsmönster och som faktiskt underlättar ditt liv och välmående så är det sällan något som man vill vara utan. Men om rutiner blir något jobbigt, stressande och kravfyllt, ja då kan jag förstå att det också är något som ligger högt upp på bortprioriteringslistan när väl semestern och ledigheten närmar sig.

 

Vad har jag då för viktiga rutiner i mitt liv, och vad gör jag för att behålla dem oavsett vart jag befinner mig i världen och oavsett det är semester eller ej?

Ja, visst finns det rutiner som att duscha, borsta tänderna, tvätta och städa etc. Men dessa är saker som bara görs, alla gör dem och de måste göras förr eller senare annars går det käpprätt utför på ett eller annat sätt.

Men mina medvetet valda rutiner som jag sällan viker från är min träning, att äta hälsosamt och faktiskt kontinuerligt (vilket många glömmer bort under semestertider) och att inte överdriva mitt alkoholintag. Jag har valt detta för att jag vet att jag mår bra av det, det höjer min levnadsstandard och hjälper mig bland annat att kunna sköta och underhålla mitt arbete bättre. Mitt arbete ställer ju krav rent fysiskt både prestationsmässigt och inspirationsmässigt vilket jag är fullt medveten om.

I början när dessa rutiner planterades i mitt liv så kanske inte allt var så lätt och självklart, men allt eftersom tiden gick så insåg jag hur mycket de här sakerna påverkade mitt liv positivt, och nu… jag mår mycket bättre av dem än utan dem, så jag känner inte att jag tvingas välja.

Om jag ibland bryter mina rutiner så är det ofta ett medvetet val och då ser jag till att må lika bra, i alla fall rent mentalt, för stunden. Rutiner är något som bara finns där, men inte något som ska skapa ångest ifall man råkar bryta dem. Jag tror att det kan vara en stor anledning till att rutiner kan vara svåra att hålla när man till exempel utsätts för festligheter, semestrar och annat utöver det vardagliga, man faller dit och det skapas ångest i efterhand. Att man faktiskt har lite för höga krav på sig själv att leva ”det perfekta livet”, träna ofta och mycket och alltid välja en allt för hälsosam, rätt och nyttig mat. Och vad är egentligen rätt och nyttigt idag? Ja, vem vet det egentligen? Mitt svar på det är det som DU själv mår bra av!

 

Så börja med att hitta de rutiner som ger dig PERSONLIGEN plus i vardagen, som motiverar dig att hålla dem och som känns hanterbara inte bara under inrutade vardagar när allt går i samma spår. Utan faktiskt även då du har friheten att välja fritt över din tid, aktiviteter, nöjen och annat som lyxar till din vardag.

Rutiner är sedan inget som kommer över en natt, de är till för att nötas in dag efter dag, vecka efter vecka, varje månad om året. Den dagen du inte längre behöver påminna dig själv om att göra vissa saker då har du hittat en rutin som fastnat, och som förmodligen även känns som en bra del av ditt lv.

 

Trots detta kan det ju vara svårt att behålla vissa rutiner under semestertider, som exempelvis träningen och alltid sunda mat- och dryckesval.

Hur gör jag här då?

TRÄNINGEN:

Om man vet med sig att man är lite av en ”impulsare” på semestern, en som gärna tar dagen som den kommer och vill kunna vara spontan när vänners inbjudningar dyker upp. Eller om man är, som jag, en som inte vill förlora de fina soliga sommardagarna som Sverige faktiskt emellanåt bjuder på.
Då är mitt bästa tips att ta tag i träningen direkt på morgonen när man vaknar. Lägg till den rutinen redan från början av din ledighet, ställ klockan på någon timme före övriga i familjen och ge dig själv lite egen tid bland vikterna, ute i motionsspåret, på utegymmet eller på den där aktiviteten som du har som motionsform.

Då har du dagens träning gjord utan att andra ens har hunnit märka det och du är garanterat piggast av alla vid frukosten. 😉
Känns det svårt att motivera sig att komma upp tidigare än alla andra så finns det GARANTERAT någon i din närhet som brottas med samma tankar. Vill innerst inne, men har inte riktigt motivationen och konsten att övertala sig själv. Bestäm då träff med denne ”same-alike” och styr upp aktiviteten ihop.
🙂


KOSTEN:
Här har vi en punkt som jag nästan tycker blir lättare att hålla sommartid, i alla fall om man lagar sin mat själv. Sommar = Grilla! Och Grilla = Sund och GOD mat!
När det kommer till att äta hälsosamt, men fortfarande gott, så handlar allt om planering och fantasi.

Stäng inte in dig i tankarna om att ”nyttig” mat måste vara = tråkig mat. Våga kliva utanför boxen, lägg lite tid på att googla fram varianter på sundare alternativ till den festliga ngt osunda semestermaten och testa! Du kommer garanterat hitta nya goda recept och tillagningsmetoder. Grilla, ugnsbaka, utnyttja alla färgglada grönsaker, frukter och bär, den goda lilla knölen (potatisen i alla dess former), krydda med färska örter och spetsa din mat med kalla såser/röror på lättare mejeriprodukter och bönor, avokado etc. Numera finns det ju även så mycket goda alternativa såser och röror som är färdiga att serveras direkt ur burken. Kolla bara på NJIE´s nya kalla kvargsåser, supergoda!

Tipset för att äta bra och kontinuerligt här är ju, som jag nämnde ovan, att planera sin mat. Och lättast är att alltid laga extra mat när man ändå står där vid grillen på kvällen så du har 1-2st matlådor till lunch dagarna efter.
Med tanke på grillen så anser jag att man kan göra varje vardagsmiddag till en fest utan att behöva äta sk-t. Och lyckas man med detta så kan man gott ”unna” sig lite extra lyx någon kväll här och där utan att det kostar på för mycket för formen.

ALKOHOL:
Detta är ingen svår puck för mig, men jag vet att många (och då tar jag inte i) dricker bra mycket mer alkohol på semestern än under övriga delar av årets dagar. Alkohol hör ju lite till att man ska dricka när man är ledig dagen efter, och det brukar ju bli ett gäng dagar under en semesterperiod…

Jag har egentligen aldrig varit en storkonsument av alkohol, men jag har heller inte något förbud mot den drycken. Jag kan faktiskt tycka att ett glas vin ibland kan vara rätt avkopplande. Det som jag däremot inte gillar med alkoholen är hur man mår dagarna efter och att det faktiskt är ett gift som man stoppar i kroppen.
I landet ”lagom” så måste jag faktiskt erkänna att ”lagom är bäst” här. Man får helt enkelt lära sig sina egna gränser och värdet av det och agera därefter.
Jag brukar dock tänka lite så här när jag vet att jag ska ta ett eller ett par glas någon kväll:

Eftersom alkoholen innehåller en hel del kalorier av sig självt så kan man ju tänka på vad man stoppar i sig i samband med den så behöver inte energiintaget skjuta i höjden så extremt mycket i alla fall. Dricker man alkohol fler än en gång i veckan under semestern så kan ju annars det totala energiintaget under en vecka snabbt stiga till höga nivåer.

Men summa sumarum:
Hitta dina egna rutiner som är lätta att följa i DIN vardag och som ger DIG livskvalitet. Då blir det inte mer komplicerat än vad du gör det till. 🙂

 

Lägg gärna dina kommentarer till detta blogginlägg på mitt Instagraminlägg som hör till detta inlägg.
IG: @heleneice @heleneice_video

 

Foton: Robert Johansson