Helene Ahlson

Kategorier
Läs mer

VAD HÄNDER NU?

oktober 19, 2017

Efter en så lång tävlingssäsong som de 6 månaderna jag har haft den här gången kan det lätt kännas rätt tomt när man kliver av den med allt vad ett ”dietliv” och tävlingssatsning innebär.

Normalt skulle väl kanske jag, & många andra, säga att så är fallet men med tanke på mitt jobb som jag lägger ca 200% av min tid på så sitter jag inte direkt sysslolös. 😉

Ibland kan frågan komma om vad jag egentligen jobbar med som tar så mycket av min tid, och jag kan väl sammanfatta större delen av det här (så slipper ni undra 🙂 ). Jag kallar mig själv ”mångsysslare” inom fitness, träning och hälsa:

– Personlig Tränare

– Kostrådgivare

– Fitness Coach för tävlande (har eget tävlingsteam)

– Onlinecoach

– Arrangerar ett flertal träningsresor utomlands/år, bl.a. till Thailand, Spanien, USA, Turkiet..

– Föreläser & styr event för olika företag, anläggningar, tävlingsteam, gym etc.

– Skribent för Body Magazine

– Är en del av marknads- och designteamet på Better Bodies (träningskläderna jag bär konstant)

– Bloggare för NJIE + en hel del arbete i sociala medier för mina olika samarbetspartners/sponsorer fotojobb + tävlar i perioder själv inom Bodyfitness/Figure inom och utom Sverige

Ja, det finns säkert lite mer roliga saker jag trycker in i agendan emellanåt, men detta är huvuddelarna i mitt företagande.

Fördelen med mitt jobb är att jag förmodligen aldrig kommer tröttna på det jag gör samt att jag får kombinera de tre bästa sakerna i mitt liv: träna, resa och träffa nya människor! 😀

 

Så för att komma tillbaka till huvudrubriken till detta inlägg så är det väl snarare så att när en tävlingssäsong avslutas för mig så drar jobbet igång på full gas ganska omgående!

Men det finns ju fortfarande en viktig punkt att fundera över så här efter en tävling, och det är vad ska jag nu ha för nya mål med min träning? 😉

Rent fysikmässigt finns det ju alltid punkter att förbättra, om man ser det ur ett tävlingsperspektiv inom Bodyfitness. Där har jag fortfarande en del kvar att kämpa på med ben, säte och mage vilket jag också kommer göra. Så rent estetiskt muskelmässigt så ligger fokus på dessa områden ett tag framöver nu.

Men sedan om målet är att stå på en scen igen eller inte är fortfarande oklart, det finns lite annat som lockar just nu.

Jag är SÅ taggad för att träna hårt, bli mer atletisk med bra styrka, flås, explosivitet och smidighet. En känsla jag hade när jag var med i Gladiatorerna för ett gäng år sedan.

Jag vill ÄTA FÖR ATT TRÄNA och inte tvärtom. När man ligger på en tävlingsdiet så ligger man mer eller mindre på ett energiunderskott (antingen genom mindre mat in eller mer energi ut) och jag försöker alltid uppnå det omvända: att äta mycket för att orka träna hårt och skapa prestation! Jag vill kunna känna att kroppen orkar med alla mina utmaningar och fortsätter prestera oavsett utmaningar jag ger den. Och då krävs det mycket energi och även såklart rätt återhämtning.
Tränar man tillräckligt hårt, och smart, så ska man inte behöva tänka varenda gång man äter något. Det viktigaste då är att se till att kroppen får tillräckligt med mat, inte tvärt om.

Men först nu så ska jag ge kroppen ett par månader att komma tillbaka till sitt ”starkaste jag” i den takt som den behöver. Därefter, lagom till 2018 förhoppningsvis, kommer nya konkreta mål vara satta. 🙂

Till dess ska jag ge lite extra kärlek till alla mina fina klienter på gymmet och mina atleter som ska upp på scen nu i höst. Jag ska åka till Thailand med ett gäng träningstokar på min träningsresa dit i November, ska inviga Gymmet Uppsala med en massa jippo och kalasande, Fitnessfestivalen med allt vad det innebär och slutligen ska jag avrunda året med ytterligare en resa till Spanien.

Så nog finns det att göra alltid… 😉

 

Ja just det!

Jag ska utveckla mitt experimenterande i köket och försöka baka fram fler nyttigheter till svenska folket! 😀

Så här kommer en liten ”snabbis” som jag rodde ihop igår:

LJUSA HAVREBOLLAR
(drygt 30st stora bollar)

– 2st Propud pepparkaka

– 2st Propud chokladboll

– 1st propud caramel

– 1st Propud Proteinmilkshake cappuccino

– Havregryn till smeten blir kladdig i kosistensen

– Kokos till garnering

Blanda ihop allt och fyll på med havregryn tills smeten blir fast men fortfarande är kletig. Du ska knappt kunna rulla bollar med den.

Ta lite större klickar av smeten med en matsked och lägg i kokosen och rulla runt med hjälp av skeden till det blir en boll.

Låt havrebollarna stelna i kylen minst ett par timmar, gärna över natten.

Vióla!

 

Lägg gärna dina kommentarer till detta blogginlägg på mitt Instagraminlägg som hör till detta inlägg.

IG: @heleneice @heleneice_video