Vår historia

Mitt namn är Assan Njie, jag föddes 1984 och växte upp på Guldheden i Göteborg. Här bodde jag tillsammans med min mamma och mina två syskon under enkla förhållanden. Jag lärde mig tidigt att alla i familjen behövde dra sitt strå till stacken. Jag minns hur gärna jag ville hjälpa min mamma som behövde tre jobb för att kunna försörja oss. Redan som 8-åring började jag sälja tidningar; belöningen var lyckan jag kände varje gång jag bidragit till något på middagsbordet. Den känslan var så stark, den kom att prägla min uppväxt och spegla allt jag skulle göra framöver. Min mamma lärde mig att tro på att hårt arbete och att ingenting är omöjligt bara man bestämmer sig.

Som 16-åring bestämde jag mig för att bli bäst i MMA, Mixed Martial Arts. Tre år och tusentals timmar på gymmet senare blev jag utsedd till svensk mästare. För att finansiera min proffskarriär skaffade jag truckkort och började arbeta på lager; då kunde jag jobba nattskiftet och fortsätta träna två pass per dag. Jag växlade mellan intensivt arbete på hemmaplan och tuffa träningsperioder i Nederländerna. Jag minns att jag sov på en madrass på vinden för att ha råd att träna med de bästa på dagarna. Envisheten gav resultat, jag lyckades komma in på topp10 rankingen i Europa. Under den här tiden reflekterade jag mycket över tillvaron och vad jag ville uppnå med mitt liv. Jag kom att tänka på Aloe Vera-drycken jag drack efter träningspassen och att det inte fanns något liknande hemma; där och då insåg jag att det saknades ett nyttigt och hälsosamt alternativ för konsumenterna i Sverige. Året var 2008 när min dröm om ett eget företag förverkligades – NJIE Group AB.

Det behövdes ett banklån för att finansiera den första ordern med Aloe Vera-dryck. Det var en stor dag när lastbilen backade in containern med 1 650 kartonger (33000 flaskor) på trottoaren utanför mammas lägenhet på Guldheden. Grannarna i kvarteret var inte lika imponerade av containern.  Under det kommande dygnet hjälpte familj och vänner till att bära och låna ut utrymmen. Mammas vardagsrum fylldes från golv till tak, liksom förråd i källare och kompisars rum. Eftersom det inte fanns några pengar till marknadsföring var det bara att hitta andra kreativa vägar att nå ut på. Jag lade mina sista pengar på en röd moped som jag körde runt med till lokala gym, salladsbarer och caféer. Allt för att så många som möjligt skulle nås av den goda drycken.

Intresset var stort och affärerna gick bra, men inte lika snabbt som flaskornas hållbarhetstid. Trots att jag jobbade dygnet runt var hälften av flaskorna kvar när de gått över bäst-före-datumet. Jag var övertygad om potentialen och snart var en ny container beställd. Nu hade drycken börjat etablera sig och allt såldes slut i tid. För pengarna graderades mopeden upp till en vit skåpbil som tog företaget till Stockholm. Här anställde jag säljare, startade ett lager och beställde ytterligare två nya containrar. Det dröjde sedan inte länge förrän NJIE Aloe Vera Drycken hade återförsäljare över hela landet och fanns tillgängligt för alla i Sverige. Precis det jag bara några år tidigare drömt om. 

2015 lanserades en nyhet som jag själv skapat: ProPud Proteinpudding – En laktosfri pudding utan tillsatt socker, med 10% protein. Idén kom en dag i köket när jag stod och blandade proteinpulver med mjölk och tänkte;  det måste finnas ett enklare sätt…
Under våren 2016 lanserades ProPud Proteinmilkshake; en milkshake med samma egenskaper som puddingen. Vid samma tidpunkt lanserade vi även Freeno – en sockerfri kolsyrad läskedryck med vitaminer och antioxidanter, som också mottagits väl på marknaden.

Idag är jag inte längre ensam. Tillsammans på NJIE Group är vi nu ca 50 medarbetare som utvecklar, producerar och marknadsför högkvalitativa livsmedel. Allt för att göra det enklare för dig som vill leva hälsosamt och uppnå dina personliga mål.

Assan Njie