Tag Archives: diet

Kategorier
Våra bloggare

DESSA ÄLSKADE CHEATDAYS, ÄVEN SÅ KALLADE ÄTARDAGAR…

februari 8, 2017

I mitt förra inlägg så lovade jag att ta upp ämnet ”cheatdays” här framöver, så jag tänkte faktiskt göra det nu.

Cheatdays, ätardagar, påfyllnadsdagar, bulkdagar…. Ja kärt barn har många namn och det spelar väl mindre roll vad man kallar detta, mer viktigt är väl innebörden av det.

Idag är det nog väldigt individuellt vad just dessa dagar betyder för människor. Det blir ju dessutom mer och mer förekommande att ”normala Svenssons” har sina heliga ”äta-vad-du-vill-dagar”, för idag verkar i stort sett alla gå på någon form av ”toppa-formen-diet”. Jakten på att komma i en bättre form och därmed även det snabbaste och mest effektiva sättet att göra så, är konstant, oavsett du är på en tävlingsdiet eller en vanlig motionär.

Och om man går på diet så hör ätardagar till!
Eller…?

 

Först och främst vill jag bara klargöra en sak. Ordet diet är inte lika med en viss form av kosthållning för att endast gå ned i vikt. Diet betyder just kosthållning (en persons samlade kostintag och matvanor) och sen hur och varför just du äter som du gör styr ju då hur din ”diet” ser ut.

Jag tänker inte gå in på varför folk gör si eller så, eller exakt hur de formar sina ätardagar. Jag kommer här berätta hur JAG personligen ser på detta och hur jag gör..

Jag är en person som gillar mat och ogillar att gå runt hungrig. Därför handlar inte mina tävlingsdieter om att ligga på ett jättestort energiunderskott, utan snarare hyfsat lika min off season fast 100% clean mat samt mer fysisk aktivitet. Med clean mat menar jag att jag äter ren mat utan onödigt tillbehör som såser, vissa kryddor, röror etc. Jag undviker även bröd, pasta och liknande kolhydrater so gärna ”jäser” i magen på en.

Min bas består av potatis, ris, havregryn, riskakor, rotfrukter, kött, fisk, fågel, grönsaker, avokado, nötter, ägg och en och annan produkt från NJIE. Detta gör att jag kan äta ganska mycket och aldrig behöva gå runt hungrig då det ofta är tillbehören som gör att kalorierna drar iväg. Om jag ger min kropp kvalitativa råvaror och livsmedel och i bra mängd så orkar jag även träna hårt utan att det blir ”bensinstopp” i maskineriet.

Mycket mat, hård och intensiv träning och hellre något extra flåspass i så fall framför en svältdiet!

 

Eftersom jag då äter ganska bra och har bra med energi under mina dieter så hamnar jag inte i dessa ”svälttillstånd” där huvudet börjar jaga sötsaker på samma sätt som om jag hade lagt mig extremt lågt (framför allt på kolhydrater) under veckorna. Vilket i sin tur leder till att inte anser att jag har samma behov av att ”go bananas” en dag i veckan på allt som kommer i ens väg.

Personligen väljer jag gärna att ha ett ”fyllnadsmål”, som jag kallar det, varje vecka och då gärna fortfarande med bra mat. Kvalitet skapas ju av kvalitet, så varför inte ge kroppen det? Men jag ser ändå till att energiintaget vid det målet ökas ordentligt så kroppen får fylla på förråden.

SÅKLART att jag även kan äta godis, glass eller annat den här dagen men basen består oftast ändå av OK livsmedel. Thaibufe, Tacos, hemmagjorda hamburgare med klyftpotatis är exempel på vad som kan hamna på min tallrik en sån här kväll.

Jag kallar det fyllnadsmål för att jag boostar kroppen med bra energi för nästkommande tränings- och dietvecka. Ny och påfylld energi = positivt mindset och power att steppa upp ytterligare ett steg!

Min våffeldag i fredags var planerad sedan länge och även jag kan faktiskt välja att ta något riktigt gott och onyttigt som detta ibland.

Likaså när det kommer till alkohol. Förr skulle jag aldrig ta ett glas på en tävlingsdiet, men nu kan det faktiskt vara rätt avslappnande med ett glas vin någon helg ibland så länge det inte går överstyr.

 

Detta är endast min väg att se på det hela och jag har hittat ett flow i detta, faktiskt både on och off season. Genomgående håller jag en sund kosthållning med clean mat där jag inte utesluter något näringsämne helt och hållet. Portioneringen av de olika näringsämnena styrs av hur mina dygn och mitt behov ser ut.

Andra har en annan syn och det är helt OK. Jag säger inte att mitt sätt är rätt sätt, jag säger bara att jag har hittat vad som funkar för mig.

 

Vill ni kommentera, ställa frågor eller önska ämnen som jag ska skriva om här på bloggen så kommentera gärna detta i kommentarsfältet till det IG-inlägg som jag lagt ut i samband med blogginläggen.

 

Fotograf till bilderna: Robert Johansson

Kategorier

EN VECKA LITE MINDRE JOBB ÖPPNAR DÖRRAR FÖR ANNAT…

januari 2, 2017

Tiden kring jul och nyår brukar bjuda på en hel del lediga dagar, men i år var vi inte direkt bortskämda med det tyvärr. Frågar ni mig personligen så finns det inga vardagar eller helgdagar, jag jobbar nog lika mycket oavsett dag eller tid på dygnet.

 

Men nu gjorde jag, som mina kollegor både på ”Gymmet” och Swedish Fitness, och TOG mig lite ledigt. I alla fall från alla jobb som kräver min närvaro på en specifik plats en specifik tidpunkt, vilket inneburit att jag kunnat jobba mestadels hemifrån dessa dagar och med det som jag verkligen behövt lägga fokus på nu innan nya året träder i kraft.

 

Jag har bland annat:

  • Tagit ut Team Forever Fit by Better Bodies nya tävlingsteam för 2017.
  • Haft långväga klienter på Gymmet, samt de som behövt genomgångar av större upplägg/program
  • Plåtat nya tränings- och produktsbilder som ska användas i olika sociala medier av mig själv och sponsorer
  • Jobbet en hel del online både med klienter samt planering och förberedelser inför 2017´s alla projekt, samt årsavslut med allt vad det innebär för 2016.

 

Något annat jag hunnit med lite extra av, det bästa av allt, är att träffa familj/vänner, äta gott, sova mer och träna lite extra.

 

freeno-julbord

 

Just träningen tänkte jag ta upp lite om nu…

Jag har ju dels min styrketräning och dels min cardio att planera in nu under dieten. Just nu går min träning så galet bra, så jag skulle kunna träna SÅ mycket mer på ren vilja om jag visste att det skulle göra mig gott. Men mycket är inte alltid bättre, såvida man inte hinner vila och återhämta sig i samma takt.

 

dricker-freeno

 

Enligt planen så ska jag köra styrketräningen ca 6 pass/vecka och cardion 2-3pass/vecka. Men eftersom jag ibland tränar med min CrossFit-coach ute på Crossfit Unique kan det bli något extra pass då och då.

Jag går mest på känslan i kroppen och låter den få styra hur mycket och intensivt jag tränar under mina veckor. Som nu under mellandagarna när jag tagit lite ledigt och kan sova mer, då har det också blivit lite mer av träningen.

 

hantelrodd

 

Jag blandar gärna min styrketräning i gymmet med tunga lyft samt mer crossfit-inspirerande träning, allt för att få en så stor variation i min träning som möjligt. Jag tror på variation, både tungt och intensivt men alltid med fokus på full kontakt med de muskler man arbetar med.

 

So far har dieten gått kanon. Jag mår toppen, är stark i min träning, lika glad när jag somnar på kvällen som jag är när jag vaknar på morgonen och har dessutom droppat ca 3kg sen dietstarten. Nu är min vikt obetydlig under en diet, då jag bara går på fettprocenten, känslan i kroppen samt hur det faktiskt ser ut i spegeln. Men i starten kan det alltid vara en lite positiv känsla att det även droppar lite på vågen. Fettprocenten har minskat i samma takt, så allt goes enligt plan.

 

GOTT NYTT FANTASTISKT 2017 till er alla! <3

Kategorier

MIN KOST UNDER DIETEN

december 15, 2016

Har nu, som sagt, lite smått börjat smyga igång dieten på allvar vilket innebär en uppstyrning av framför allt kosten.

Förr har jag i stort sett alltid skött mina egna dieter och tävlingssatsningar helt själv, med endast någon nära vän eller pojkvän som bollplank, vilket kan vara bra då man lätt blir ganska självkritisk mot slutet av en diet.

Men denna gång har jag för första gången planerat att ha en coach redan från start, och som kommer få fria händer att styra mitt upplägg, med viss input från min sida om det skulle behövas. Man känner ju trots allt sin egna kropp ganska väl efter ett 20-tal dieter och formtoppningar.

Mer om min coach framöver, men han kommer cirkulera en hel del i mina IG-inlägg, på gemensamma filmer etc så det kommer visa sig tids nog!

 

Jag tänkte i detta inlägg dra lite kort om hur jag kommer starta upp min kost under dieten, och i nästa inlägg tänkte jag prata träning.

shoppingmatkorg

Jag har fått siffror på antal gram av respektive näringsämne som jag ska få i mig/dag och får sedan därefter friheten att styra valet av livsmedel så det täcker upp dessa siffor.

Det totala kaloriintaget kommer ligga på mellan 1900-2100Kcal/dag beroende på om det är en normal dag eller en dag med något högre kolhydratintag.

Fördelningen av näringsämnena kommer se ut så här/dag:

Kolhydrater: 45%

Protein: 30%

Fett: 25%

 

Detta tycker jag känns jättebra då jag behöver kolhydrater för att kunna fortsätta min tunga träning, viket jag vill kunna göra så långt in på dieten som möjligt.

Mycket möjligt att vi kommer justera detta under tidens gång, men det är så här jag kommer starta i alla fall.

 

De livsmedel som jag kommer basera min kost på är följande:

Kolhydater:

Gryn

Ris

Potatis

Riskakor

Grönsaker

Protein:

Kyckling

Nötfärs (5% fett)

Ägg

Fisk (kommer ev. läggas in senare under dieten)

Vassle

BCAA

ProPud Proteinpudding och ProPud Proteinmilkshake

Fett:

Avokado

Omega-3

Fet fisk

 

Jag har räknat ut hur mycket av respektive livsmedel jag kan äta under en dag så nu är det bara att placera dem där de behövs som mest under dygnet. Var femte dag kommer jag höja på kolhydratintaget, men jag kommer inte ha några ”fria ätardagar” som så många har, i alla fall inte nu till en början. Det gör mig ingenting, då det ändå inte hör till vanligheterna att jag brukar ”spåra ur” under diethelgerna.

Däremot är det ju faktiskt ganska lätt att göra god mat utav den rena och nyttiga (mer hälsosamma) maten som hör dieten till.

Ett exempel är mina proteinpannkakor här nedan…

pannkakor-med-propud

Dietvänliga pannkakor med ProPud Vanilla + bär:

4st äggvitor + 1st helt ägg

20g vasslepulver vanilj

1dl havregryn

1-2dl vatten

 

Mixa ihop allt med en stavmixer i en shaker (= går fort och lätt), stek på medelvärme och servera sedan med ProPud Vaniljpudding och bär.

Kanongott! Helt okej enligt mitt dietschema att äta då och då.

 

De kosttillskott som jag kommer äta är:

Vitaminer/mineraler (morgon)

Omega-3 (morgon + kväll)

ZMA (innan natten)

BCAA (kring träningen)

Vassle

 

Och givetvis, kanske det viktigaste av allt: jag ska bli mycket bättre p att dricka vatten!

 

Att hålla en så här kosthållning kräver planering och en hel del förberedelser för att man ska slippa hamna i oförberedda situationer som tex. att man står där en morgon utan färdiga matlådor eller att man blir kvar på jobbet eller stan utan att ha något extra mellis med sig i väskan. Så länge man är väl förberedd och välplanerad under sin diet så behöver den varken vara jobbig eller tråkigt. Man behöver bara vårda den med lite extra kärlek. 🙂

 

 ”Healthy isn´t a goal, it´s a way of living”

Kategorier