Tag Archives: Fitness

Kategorier
Våra bloggare

Om man blir sjuk på dieten, vad gör man då?

december 2, 2016

Under den gångna helgen har det varit ”folkfest” inom fitness-, hälso- och träningsbranschen här i Stockholm! Fitnessfestivalen, Luciapokalen och ”Allt för Hälsan”-mässan körde fullt hus på Älvsjömässan fre-sön.

Detta brukar vara en av årets största händelser inom, i alla fall, fitnessbranschen där man tävlar, minglar och träffar upp alla branschvänner, säljer och köper allt från kosttillskott till kläder och gymutrustning. Man får helt enkelt en update på det senaste och vad som är på G just nu.

Det är även en mängd olika uppträdanden, föreläsningar, jippon, barnaktiviteter, Guldhjärtegalan, branschmiddagar etc. så dagarna fylls lätt upp.

 

Personligen blir jag väldigt sällan sjuk, troligtvis på grund av att jag konstant arbetar med olika människor dagligen, det brukar ske ca 1- max 2ggr/år och då slår det på riktigt ordentligt!

Givetvis skulle detta hända just denna helg! Som ett brev på posten kom det smygande i tisdags natt för att sedan bryta ut ordentligt, hög feber och en förkylning som heter ”duga” levererades och har fortfarande i skrivande stund inte velat ge med sig… (snart en vecka senare)

Men med flera adepter att coacha på tävlingarna och många uppdrag i montrarna så fanns inte alternativet att kasta in handduken, utan jag sminkade på mig tjänsteminen och körde racet… Tills lör em, då fick jag erkänna mig besegrad och faktiskt packa ihop mitt och lämna mässan, tävlingarna och alla goa människor där.

Jag hann iaf coacha mina töser (bilder finns på min IG: heleneice) och mingla en del hos mina sponsorer i deras montrar (Better Bodies, NJIE, Add Icecream).

 jag-i-njie-montern-ff-2016

Visst är det surt att man ska åka på något just den här helgen då man faktiskt hade så mycket att stå i. Men man styr ju inte alltid själv över sin kropp, hur mycket man än försöker och vill ibland.

Lika surt är det såklart att åka på detta nu när man smugit igång en ”testdiet” inför 2017´s tävlingssatsningar. Man vill ju helst vara hel och frisk hela vägen under en tävlingssatsning, men man får kanske vara glad att det kommer nu istället för längre fram då man drar igång allt på allvar.

Men med detta sagt så tänkte jag faktiskt komma in lite på hur man bör tänka om man faktiskt åker på en ordentlig förkylning eller liknande under en tävlingsdiet.

Detta är ju oftast mardrömmen för folk som går på diet inför ett specifikt mål och man intalar sig nästan att detta är slutet på hela ens satsning. Man hetsar upp sig och försöker på något sätt få till en träning som kanske ändå inte är så farlig för kroppen, för träna MÅSTE man ju på diet! Och drar ner ännu mer på maten pga att man anser sig inte göra av med lika mycket när man är sjuk. Istället för att andas lugnt och låta kroppen få bästa förutsättningar samt tid till att repareras och återhämtas.

 

Det finns tre väldigt viktiga saker som man måste tänka på när kroppen blir sjuk:

VILA: Kroppen behöver lugn och ro, tid för återhämtning och oftast en hel del mer sömn än normalt sett. Eftersom vi vet redan från början att kroppen repareras och byggs upp under vilan så kan vi ju då även förstå hur viktigt det är om man dessutom är sjuk! Då, om någon gång, behövs reparationsprocessen i kroppen vara 100%. Så våga vila!

Detta för oss direkt in på nr. 2 som är TRÄNING: Det säger sig väl självklart för många att man inte ska träna när man är sjuk. Ja, så borde vara fallet, men är tyvärr inte alltid i verkligheten. Framför allt vid halsont och/eller feber är det livsviktigt att man INTE tränar! Tar man inte detta på allvar så kan de få riktigt illa konsekvenser, som tex. hjärtmuskelinflammation vilket förmodligen inte låter så jätteballt?
Nej, så lugna ner träningen om du blir sjuk. Det är ett av de viktigaste sätten att bli frisk fortare.

NÄRING: Vad du stoppar i munnen är förmodligen ännu viktigare nu än innan du blev sjuk för även det har mycket med din återhämtning och reparation av kroppen och immunförsvaret att göra. Sluta inte ät och drick för att du tror att du då kommer lägga på dig allt som du lyckats gått ner under dieten dittills, det kommer inte hända så länge du äter ren, bra och näringsrik mat som inte innehåller en massa tomma kalorier (= skit).
Har du dessutom feber så kommer kroppen ligga på högvarv ändå, vilket gör att du inte behöver oroa dig för din förbränning. Kroppen behöver näring och vätska för att kunna arbeta sig frisk igen!

Så för att sammanfatta ovan punkter så är det viktigt att man ger kroppen mer vila än normalt, inte tränar då man fortfarande har sjukdomssymptom (fram för allt halsont och feber) och inte drar ned på vätskan och energin som du får i dig.

njie-propud-frukost-hemma

Jag försöker hålla mig till mitt dietschema, kanske till och med ökar upp det något för att säkra upp näringsintaget, tar bort all form av träning och lägger mig raklång på sängen tills jag är så pass bra att jag kan börja jobba igen. Detta brukar få bli min start att börja röra på mig igen (arbetar ju som Personlig Tränare vilket är ganska fysiskt) och därefter läggs styrketräningen in igen när jag är FULLT frisk och sist eventuell cardio.

Just nu befinner jag mig fortfarande i rygglägesfasen, men kurerar för fullt för att hoppas vara tillbaka på jobbet fortast möjligast igen. 🙂

Klart som tusan att detta är störande och att jag saknar min träning, det är inget jag sticker under stolen med, men jag får vara glad över att det händer mig så pass sällan. Gör jag bara alla rätt nu så är jag förhoppningsvis back on track igen snart! 🙂

jag-utfallsgaang-gymmet

Ni som vill ha mer daglig update om mig och mitt liv (vad som händer emellan dessa blogginlägg) kan följa detta på mina IG-konton:

heleneice & heleneice_video

Kategorier

Ny i ”familjen” NJIE

november 23, 2016

Ny i familjen” NJIE och därmed är detta också mitt första blogginlägg här på NJIE´s hemsida.

Vi har ett spännande samarbete framför oss som jag ser väldigt mycket fram emot! Inte bara för att de har produkter som jag gillar, utan även för att det är ett helskönt gäng bakom detta företag som jag redan från start kände mig helt hemma med…därav ”familjen” NJIE. =)

Men vem är jag då? Och varför ska du fortsätta läsa detta, och alla andra framtida inlägg som jag kommer skriva? Jo, det ska jag berätta för er…

jag-i-omklrum2

Helene Ahlson heter jag och är född och uppvuxen i Huddinge på 80-talet, en riktig ”förort” till Stockholm på den tiden. Hästtjej från början, som så många andra, i hela 15 år faktiskt. Tränade, tävlade och jobbade med hästar på all min lediga tid utanför mina studier. Jag var lite av en ”allt eller inget” vilket har följt med mig resten i livet vad jag än gör.

Gymnasiestudier med inriktning på elitidrott, fortsatta högskolestudier på GIH (Gymnastiska Idrotthögskolan) samt säkert nära 50-talet extra vidareutbildningar vid sidan av detta så som tex. Personlig Tränare, Kostrådgivare, Massör, Bootcampledarutbildare, Grenspecifika tränarutbildningar, Gravidträning, Rörlighet/mobilitetsutbildningar..etc allt inom träning och hälsa.

Listan kan göras ganska lång och den kommer nog aldrig sluta att växa, men det beror nog främst på att jag fullkomligt älskar att utbilda mig! OCH att jag anser att man som personlig tränare/coach måste hålla sig konstant ”up to date” för att hänga med i svängarna i dagens samhälle.

Ja, i och med detta kommer vi in på vad jag sysslar med idag. Brukar själv kalla mig ”mångsysslare” inom områdena träning, hälsa och fitness.

Har nu drivit mitt egna företag ”Forever Fit Sweden AB” i snart 7 år där jag arbetar främst med Personlig Träning, Kostrådgivning, Livsstilsförändringar, Tävlingscoaching inom fitness, arrangerar träningsresor utomlands bl.a till Thailand, Spanien, Turkiet och USA, åker Sverige runt på olika event där jag håller träninspass och föreläsningar, poseringsworkshops etc. Utöver detta så skriver jag för Body Magazine, arbetar deltid på Swedish Fitness Designavdelning (företaget bakom Better Bodies och Gasp) samt har mitt egna tävlingsteam ”Team Forever Fit by Better Bodies”. Jag tävlar även själv och tar en del modelluppdrag om det passar i mitt lite smått ”hysteriska” liv. Senast nu en plåtning för 2017´s marknadsmaterial för Smartshake, som är en annan av mina större sponsorer.

box-sitter

sitter-brygga-bank

sitter-pa-brygga

Tävlat har jag gjort, i grenen Bodyfitness, i 11 år från och till både inom och utom Sverige. Och det är just detta, min nya tävlingssatsning 2017, som jag kommer lägga mest fokus på i mina blogginlägg här. Ni kommer få följa min vardag, träning, dietlivet, tidiga mornar och sena nätter, tips och trix kring kosten, alla resor och jobb runt jordklotet och mycket, mycket mer.

Jag hoppas jag både ska kunna inspirera och motivera, men samtidigt också få er att förstå varför jag har valt att göra det jag gör trots att det kanske inte alla gånger är det mest självklara valen för alla andra.

För mig behöver livets recept tre viktiga ingredienser för att jag ska må bra i och lyckas med det jag gör:

  • Glädje…till det man gör
  • Kärlek…till och från andra
  • Utmaningar…som driver en framåt

Och nu kan jag lägga till ytterligare en liten ingrediens på receptet: NJIE. J

kulskap