Tag Archives: toppa-formen-diet

Kategorier
Våra bloggare

DESSA ÄLSKADE CHEATDAYS, ÄVEN SÅ KALLADE ÄTARDAGAR…

februari 8, 2017

I mitt förra inlägg så lovade jag att ta upp ämnet ”cheatdays” här framöver, så jag tänkte faktiskt göra det nu.

Cheatdays, ätardagar, påfyllnadsdagar, bulkdagar…. Ja kärt barn har många namn och det spelar väl mindre roll vad man kallar detta, mer viktigt är väl innebörden av det.

Idag är det nog väldigt individuellt vad just dessa dagar betyder för människor. Det blir ju dessutom mer och mer förekommande att ”normala Svenssons” har sina heliga ”äta-vad-du-vill-dagar”, för idag verkar i stort sett alla gå på någon form av ”toppa-formen-diet”. Jakten på att komma i en bättre form och därmed även det snabbaste och mest effektiva sättet att göra så, är konstant, oavsett du är på en tävlingsdiet eller en vanlig motionär.

Och om man går på diet så hör ätardagar till!
Eller…?

 

Först och främst vill jag bara klargöra en sak. Ordet diet är inte lika med en viss form av kosthållning för att endast gå ned i vikt. Diet betyder just kosthållning (en persons samlade kostintag och matvanor) och sen hur och varför just du äter som du gör styr ju då hur din ”diet” ser ut.

Jag tänker inte gå in på varför folk gör si eller så, eller exakt hur de formar sina ätardagar. Jag kommer här berätta hur JAG personligen ser på detta och hur jag gör..

Jag är en person som gillar mat och ogillar att gå runt hungrig. Därför handlar inte mina tävlingsdieter om att ligga på ett jättestort energiunderskott, utan snarare hyfsat lika min off season fast 100% clean mat samt mer fysisk aktivitet. Med clean mat menar jag att jag äter ren mat utan onödigt tillbehör som såser, vissa kryddor, röror etc. Jag undviker även bröd, pasta och liknande kolhydrater so gärna ”jäser” i magen på en.

Min bas består av potatis, ris, havregryn, riskakor, rotfrukter, kött, fisk, fågel, grönsaker, avokado, nötter, ägg och en och annan produkt från NJIE. Detta gör att jag kan äta ganska mycket och aldrig behöva gå runt hungrig då det ofta är tillbehören som gör att kalorierna drar iväg. Om jag ger min kropp kvalitativa råvaror och livsmedel och i bra mängd så orkar jag även träna hårt utan att det blir ”bensinstopp” i maskineriet.

Mycket mat, hård och intensiv träning och hellre något extra flåspass i så fall framför en svältdiet!

 

Eftersom jag då äter ganska bra och har bra med energi under mina dieter så hamnar jag inte i dessa ”svälttillstånd” där huvudet börjar jaga sötsaker på samma sätt som om jag hade lagt mig extremt lågt (framför allt på kolhydrater) under veckorna. Vilket i sin tur leder till att inte anser att jag har samma behov av att ”go bananas” en dag i veckan på allt som kommer i ens väg.

Personligen väljer jag gärna att ha ett ”fyllnadsmål”, som jag kallar det, varje vecka och då gärna fortfarande med bra mat. Kvalitet skapas ju av kvalitet, så varför inte ge kroppen det? Men jag ser ändå till att energiintaget vid det målet ökas ordentligt så kroppen får fylla på förråden.

SÅKLART att jag även kan äta godis, glass eller annat den här dagen men basen består oftast ändå av OK livsmedel. Thaibufe, Tacos, hemmagjorda hamburgare med klyftpotatis är exempel på vad som kan hamna på min tallrik en sån här kväll.

Jag kallar det fyllnadsmål för att jag boostar kroppen med bra energi för nästkommande tränings- och dietvecka. Ny och påfylld energi = positivt mindset och power att steppa upp ytterligare ett steg!

Min våffeldag i fredags var planerad sedan länge och även jag kan faktiskt välja att ta något riktigt gott och onyttigt som detta ibland.

Likaså när det kommer till alkohol. Förr skulle jag aldrig ta ett glas på en tävlingsdiet, men nu kan det faktiskt vara rätt avslappnande med ett glas vin någon helg ibland så länge det inte går överstyr.

 

Detta är endast min väg att se på det hela och jag har hittat ett flow i detta, faktiskt både on och off season. Genomgående håller jag en sund kosthållning med clean mat där jag inte utesluter något näringsämne helt och hållet. Portioneringen av de olika näringsämnena styrs av hur mina dygn och mitt behov ser ut.

Andra har en annan syn och det är helt OK. Jag säger inte att mitt sätt är rätt sätt, jag säger bara att jag har hittat vad som funkar för mig.

 

Vill ni kommentera, ställa frågor eller önska ämnen som jag ska skriva om här på bloggen så kommentera gärna detta i kommentarsfältet till det IG-inlägg som jag lagt ut i samband med blogginläggen.

 

Fotograf till bilderna: Robert Johansson

Kategorier